Stap 3

Zo organiseer je vrijwilligersactiviteiten

Je hebt een maatschappelijke organisatie gevonden waar je je tijd en expertise mee deelt, je hebt goed geluisterd en doorgevraagd naar hun échte behoefte. Bovendien zijn er heldere afspraken gemaakt over wat je voor elkaar gaat betekenen en er is een draaiboek gemaakt. Hoe bereid je jezelf en je team verder voor op de concrete samenwerking? Herken de verschillende fases waarin vrijwilligers kunnen zitten en stem je communicatie daarop af. We voegen ook een schema toe als geheugensteuntje bij het organiseren van een activiteit.

Wees je ervan bewust dat medewerkers in verschillenden fases van vrijwilligerswerk zitten. De meesten doen voor een eerste keer mee (we noemen deze groep toeristen). Ze willen plezier hebben samen met hun collega’s, ze zijn nieuwsgierig en zitten vol vragen. Maar voor sommigen is het wennen. Ze kennen de doelgroep niet en gaan in een onbekende omgeving aan de slag. Dit kan hen onzeker maken. Daarom is het des te belangrijker om te zorgen voor goede begeleiding, zodat hun eerste ervaring positief is. Communicatie en een goede briefing voorafgaand aan de activiteit dragen hieraan bij. Wanneer de verwachtingen van de vrijwilligers overeenkomen met de werkelijkheid, leidt dit tot een hogere tevredenheid van de vrijwilligers.

Dan zijn er de vrijwilligers met een beetje ervaring (de reizigers). Zij hebben al eerder vrijwilligerswerk gedaan en zijn intrinsiek gemotiveerd om zich in te zetten. En de derde groep zijn de vrijwilligers met veel ervaring (de gidsen), vaak organiseren zij de activiteit. Hoe herken je ze en wat hebben ze nodig? Het overzicht gaat nader in op de kenmerken van de verschillende fases van de vrijwilligersreis.

En hoe organiseer je nou een inspirerende en transformerende vrijwilligersactiviteit? Daarvoor is een handig schema beschikbaar in de toolkit.
Vraag de toolkit aan

 

 

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen