Zien we je op 9 november?
Op 9 november vindt er een bijeenkomst plaats in Utrecht waar coördinatoren en adviseurs elkaar kunnen ontmoeten en waarin we de volgende onderwerpen behandelen:
- Inleiding sociale veiligheid (plenair)
3 workshops rondes. Keuze uit:
- Gratis VOG en preventief beleid
- Vertrouwenscontactpersoon, vertrouwenspersoon en de rol van de vrijwilligers centrale
-
Crisisvoorbereiding voor besturen
-
Aan de slag met de gedragscode
- Microagressies en inclusie
Deze thema’s behandelen we in kleinere groepen op een interactieve manier, zodat iedereen aan bod komt en je de onderwerpen kunt kiezen waarin je geïnteresseerd bent.
Kosten: € 85 per persoon. Factuur wordt gestuurd aan het e mail adres dat je opgeeft bij inschrijving. De kosten zijn inclusief een vegetarische broodjeslunch, koffie, thee en water.
Inschrijven via de knop 'Ja' ik ben erbij. Je krijgt dan nog een mailtje met de vraag om extra dieetwensen op te geven en om aan te geven welke workshops je voorkeur hebben. De aanmeldknoppen zijn alleen zichtbaar als je ingelogd bent. Mocht je nog geen account hebben: geen zorg, een account is gratis en het duurt 2 minuutjes om er een te maken.
Let op: deze themadag heeft maximaal 60 plaatsen en gaat door bij minimaal 24 deelnemers. Aanmelden kan tot en met 31 oktober 2023.
Programma
09.30–10.00 inloop
10.00-10.30 Opening door Joost van Alkemade, directeur NOV
Algemene inleiding sociale veiligheid
10.45-11.30: eerste workshop ronde
11.45-12.30: tweede workshop ronde
12.30-13.30: lunch en netwerken
13.30-14.00: plenaire start van de middag
14.00- 14.45: derde en laatste workshop ronde
14.45-15.30: plenaire afronding
Opening en inleiding:
Sociale Veiligheid: good practices
We starten deze themadag met een plenair gedeelte.
Joost van Alkemade, directeur NOV, is al jaren betrokken bij het thema sociale veiligheid, op zowel landelijk als lokaal niveau. Welke ontwikkelingen ziet hij en hoe kijkt hij aan tegen de praktijk van vrijwilligersorganisaties? Wat staat ons nog te doen?
Dan een good practice van een vrijwilligerscentrale ergens in Nederland. Wat hebben zij ondernomen op het gebied van sociale veiligheid t.b.v. de vrijwilligersorganisaties in hun gemeente? Wat werkt wel en niet, welke lessen kunnen we leren?
Beschrijving van de workshops:
Aan de slag met de gedragscode:
Welk gedrag is acceptabel binnen jouw vereniging/vrijwilligersorganisatie? Zorg ervoor dat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. En maak duidelijke afspraken. Hoe doe je dat nu? Welke regels zijn voor jouw organisatie van belang? En hoe maak je dit aantrekkelijk voor je vrijwilligers? Op een creatieve manier gaan we aan de slag met de gedragsregels die binnen jouw vereniging/vrijwilligersorganisatie van belang zijn.
Vertrouwenscontactpersoon, vertrouwenspersoon en de rol van de vrijwilligers centrale
Met het aanstellen van een VertrouwensContactPersoon (VCP) heb je als vrijwilligersorganisatie een eerste aanspreekpunt voor meldingen over grensoverschrijdend gedrag.
Maar wat doet een VCP precies?
Wie benader je daarvoor, aan welke functie-eisen moet iemand voldoen? Wat is het verschil in verantwoordelijkheden van een VCP en van een bestuur? Wat is het verschil tussen een VertrouwensContactPersoon en een Vertrouwenspersoon?
En welke rol kan de vrijwilligers centrale spelen om het goed te organiseren in hun stad of dorp?
Gratis VOG en preventief beleid
Tijdens deze sessie behandelen wij diverse aspecten die vallen onder sociale veiligheid.
We nemen je mee hoe je als vrijwilligersorganisatie een preventief beleid kunt ontwikkelen met onder andere een aannamebeleid en gedragscode.
Ook laten we je stap voor stap zien hoe je jouw organisatie kunt aanmelden voor de gratis VOG-regeling.
Crisisvoorbereiding voor besturen
“Bij ons gebeuren zulke dingen gelukkig niet’ – we horen het heel vaak van vrijwilligersorganisaties en hun besturen. En het is waar. Totdat het wel gebeurt. Een incident, een beschuldiging die al of niet via social media onder de aandacht gebracht wordt. Ernstig grensoverschrijdend gedrag van iemand van wie je het niet verwacht had.
Hoe kun je je daar als bestuur op voorbereiden? In deze workshop gaan we in op wat je tevoren al kunt doen om te weten wat er moet gebeuren als er dan toch onverhoopt een incident plaatsvindt. Want in alle commotie en emotie worden vaak fouten gemaakt die ten koste kunnen gaan van het slachtoffer (maar ook van de dader) en van de organisatie.
Een praktische workshop die zorgt dat je goed voorbereid bent, met hele concrete handvatten.
Microagressies en inclusie
Micro wat? Micro agressies zijn de welbekende steken onder water, de grapjes die geen grapjes zijn, of de grapjes die altijd maar ten koste gaan van een bepaalde collega. Maar het zijn ook de opmerkingen en vragen die mensen zo vaak krijgen dat ze het beu worden en er op een gegeven moment geprikkeld op gaan reageren. Denk aan constante vragen over ‘waar je vandaan komt’ als je een niet-Nederlands uiterlijk hebt. Of aan constante vragen aan vrouwen over ‘of je kinderen wilt/waarom je geen kinderen hebt/of je je niet schuldig voelt als ‘werkende vrouw’.
Deze workshop gaat over hoe we zorgen dat we ons bewust worden van onze eigen onbewuste vooroordelen, en hoe we kunnen bijdragen aan het reduceren van microagressies en aan betere inclusie.
Informatie over de bereikbaarheid van de lokatie:
De lokatie is ongeveer 11 minuten lopen vanaf Utrecht CS.
Als je een fiets bij je hebt, of je neemt een OV fiets: 3 minuten fietsen
Parkeren kan op straat of in garages (zie hier: https://www.parkeren-utrecht.nl/parkeergarages
Veel mensen maken echter gebruik van de P&R locaties die Utrecht heeft:

Parkeren in de binnenstad van Utrecht is ronduit duur. De P+R's rond Utrecht zijn de goedkoopste mogelijkheden om te parkeren.
Een hele dag parkeren en met 5 personen met het openbaar vervoer naar het centrum van Utrecht kost slechts €6,00 .
Blijf op de hoogte over deze dag: klik op VOLGEN bovenin deze pagina in de agendapagina inveiligehanden.nl.